WADY
WYMOWY – RODZAJE
mgr
Lidia Kinga Gosk
Opiszę je krótko, dodam terminologię i przykłady, by przybliżyć tematykę problemu.
S
|
zereg syczący
Do szeregu
głosek syczących zaliczamy głoski : „s”, „z”, „c”, „dz”. Są to
spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe, a miejsce artykulacji tworzy przednia część
grzbietu języka zbliżająca się do górnych siekaczy. Czubek języka znajduje się
przy dolnych zębach, siekacze są zbliżone, wargi rozchylone, spłaszczone
przylegają do zębów.
Wady wymowy
głosek „s”, „z”, „c”, „dz” to :
a) sygmatyzm - zastępowanie tego szeregu głoskami szumiącymi lub ciszącym.
Dziecko zamiast sanki mówi „śanki” lub „szanki”
a) sygmatyzm - zastępowanie tego szeregu głoskami szumiącymi lub ciszącym.
Dziecko zamiast sanki mówi „śanki” lub „szanki”
b) mogisygmatyzm –opuszczanie głosek, inaczej
elizje.
Dziecko zamiast sanki mówi „anki”, zamiast zamek mówi „amek” itd.
Dziecko zamiast sanki mówi „anki”, zamiast zamek mówi „amek” itd.
c) seplenienie międzyzębowe - język znajduje się w linii środkowej lub z boku jamy ustnej wysuwa się
między zęby. Jest spłaszczony, brak rowka i dlatego powietrze rozprasza się po
całej jego powierzchni. W wymowie osób sepleniących międzyzębowa pozycja języka
może pojawiać się również przy artykulacji innych głosek zębowych, takich jak:
t, d, n ( łac. multiplex interdentalis)
d) seplenienie boczne- artykulacja polega na
niesymetrycznym ułożeniu całego języka. Szczelina nie tworzy się wzdłuż linii
środkowej języka lecz w częściach bocznych.
e) seplenienie nosowe - układ języka jest prawidłowy, podniebienie miękkie nie jest zupełnie
opuszczone, co powoduje, że w czasie artykulacji głosek powietrze
wydychane jednocześnie wydostaje się przez nos i usta. Do przyczyn
seplenienia nosowego należą:
zaburzenie
czynności podniebienia miękkiego;
- zmiany zapalne w jamie nosowej;
- zapalenie ucha środkowego (u dzieci)
- Mowa bezdźwięczna (głoski przedniojęzykowo zębowe dźwięczne (z i dz) mogą być ubezdźwięczniane. Dziecko zamiast zamek mówi „samek”, zamiast dzwonek mówi „cwonek”.
Sygmatyzm
|
(łac. sigmatisimus; syn.:
seplenienie albo szeplenienie) - to nieprawidłowa realizacja głosek
dentalizowanych, jednego, dwu lub wszystkich trzech szeregów (tj. s, z,
c, dz; ś, ź, ć, dź; sz, ż, cz, dż). Zaburzona może być artykulacja jednej
kilku lub nawet kilkunastu głosek.
Przyczyny sygmatyzmu
- nieprawidłowa budowa narządów artykulacyjnych:
- języka (język jest zbyt duży, gruby, krótkie wędzidełko podjęzykowe),
- zniekształcenie zgryzu, które powoduje brak dentalizacji (zgryz otwarty, protruzja - przodozgryz i retruzja - tyłozgryz) i inne anomalie zębowe,
- anomalie zębowe (trwałe lub przejściowe – podczas wymiany uzębienia)
- rozszczep podniebienia, który powoduje niedostateczne zamknięcie jamy nosowej przez podniebienie miękkie (seplenienie nosowe).
- niska sprawność narządów artykulacyjnych - mięśnie języka są zbyt słabo lub zbyt mocno napięte,
- upośledzenie słuchu w zakresie tonów wysokich, obniżenie słyszalności,
- przewlekłe, nawracające choroby górnych dróg oddechowych,
- naśladowanie nieprawidłowych wzorców otoczenia,
- zbyt długie karmienie dziecka smoczkiem oraz ssanie palca.
Zaburzenie kinestezji artykulacyjnej
Brak
umiejętności wykonywania przez aparat artykulacyjny szybkich i
precyzyjnych zmian układów związanych z wymową trudnych artykulacyjnie głosek
opozycyjnych występujących obok siebie lub w bliskim sąsiedztwie. W systemie
fonetycznym języka polskiego trudności dotyczą najczęściej 3 szeregów głosek
dentalizowanych: sz,ż,cz,dż;s,z,c,dz;ś,ź,ć,dź oraz r-l-j (np.siostrzyczka,
kalkulator).
Zaburzenie
to wiąże się ściśle z słuchem fonematycznym i ma odzwierciedlenie w
problemach artykulacyjnych i dyslektycznych.
D
|
yslalia
Dyslalia to
fachowe określenie wad wymowy.
Polegają
one na realizacji fonemów niezgodnie z ustaloną przez zwyczaj społeczny
normą w danym języku.
Ze względu
na ilość zniekształconych głosek (fonemów), wyróżniamy:
a)
dyslalia jednorodna, gdy tylko jeden fonem jest
realizowany odmiennie np fonem R
b) dyslalia
wieloraka, gdy kilka lub kilkanaście fonemów realizuje się
niezgodnie z tradycyjną normą np fonemy trzech szeregów głosek dentalizowanych:
sz, ż, cz, dż ; s, z, c, dz ; ś, ź, ć, dź.
c) dyslalia
całkowita (alalia motoryczna), gdy realizowane są tylko elementy
prozodyczne wypowiedzi (melodia, akcent, rytm): wymowa jest niewyraźna,
bełkotliwa, niezrozumiała dla otoczenia.
W obrębie
dyslalii tak jednorakiej jak i wielorakiej wyróżnić można dyslalię:
- prostą lub
- złożoną.
O dyslali
jednorodnej prostej mówimy wówczas, gdy w realizacj pojedynczej głoski zanika
tylko jedna cecha np wibracja czy dźwięczność.
W dyslalii
złożonej w realizacji głoski zanika kilka cech naraz np dźwięczność i miękkość,
a jednocześnie pojawia się nosowość lub zwarcie krtaniowe; albo też zanika
jedna cecha, a równocześnie w to miejsce pojawia się inna lub dwie inne np
nosowość lub bezdźwięczność.
Dyslalią
całkowitą lub bełkotem nazywamy nieprawidłową wymowę polegającą na:
- opuszczaniu (elizja),
- substytuowaniu (zastępowanie) lub
- deformowaniu
wszystkich
bądź prawie wszystkich głosek. Dzieci u których rozpoznano tę wadę wymowy,
nieprawidłowo artykułują nawet samogłoski.
W przypadku
bełkotu (a ten często jest rozpoznawany u dzieci głębiej upośledzonych
umysłowo) może występować:
- ubezdźwięcznienie,
- nasalizacja głosek ustnych,
- denasalizacja głosek nosowych,
- palatalizacja twardych,
- depalatelizacja miękkich oraz
- różnego rodzaju i stopnia deformacje,
co sprawia,
że wymowa jest często niezrozumiała nawet dla najbliższego otoczenia.
U dzieci z
rozpoznaną dyslalią całkowitą nie stwierdza się zaburzeń głosu i zaburzeń w
płaszczyźnie suprasegmentalnej (melodia, akcent, rytm) ''produkowanych
wypowiedzi'', chociaż czasem i te wykazują braki.
R
|
otacyzm
Rotacyzm to
często spotykana wada wymowy, polegająca na nieprawidłowej wymowie głoski r.
W obrębie rotacyzmu występuje:
a)Pararotacyzm
zastępowanie (substytucja ) głoski r innymi głoskami wymawianymi prawidłowo np.: j, ł, d, w, l;
(przykład: rower - jowej, rower - łoweł, rower - dowed, rower - wowew, rower - lowel).
zastępowanie (substytucja ) głoski r innymi głoskami wymawianymi prawidłowo np.: j, ł, d, w, l;
(przykład: rower - jowej, rower - łoweł, rower - dowed, rower - wowew, rower - lowel).
b)Mogirotacyzm
opuszczenie (elizja) głoski r. Głoska r w systemie fonetycznym dziecka nie istnieje. (przykład: ryba - yba).
opuszczenie (elizja) głoski r. Głoska r w systemie fonetycznym dziecka nie istnieje. (przykład: ryba - yba).
c) Rotacyzm właściwy
polega na deformacji głoski r, czyli tworzeniu dźwięku nie występującego w systemie fonetycznym naszego języka. Na skutek zmiany miejsca artykulacji głoska r powstaje w innym miejscu i brzmienie jej jest zdeformowane.
polega na deformacji głoski r, czyli tworzeniu dźwięku nie występującego w systemie fonetycznym naszego języka. Na skutek zmiany miejsca artykulacji głoska r powstaje w innym miejscu i brzmienie jej jest zdeformowane.
Rodzaje rotacyzmu właściwego:
- reranie języczkowe
Zamiast czubka języka, drgania wykonywane są przez języczek znajdujący się na końcu podniebienia miękkiego. - reranie wargowe
- dwuwargowe (drgają obie wargi - furmańskie r );
- wargowo-zębowe (dźwięk powstaje w wyniku drgań dolnej wargi zbliżonej do górnych siekaczy lub górnej wargi zbliżonej do dolnych siekaczy). - reranie międzyzębowe
Polega na drganiu czubka języka wsuniętego między zęby. - reranie policzkowe lub boczne
Prąd powietrza skierowany jest w bok, wprawiając w drgania policzki. Przy takiej realizacji głoski r drga czubek języka lub krawędzie języka oraz jeden lub dwa policzki. - reranie podniebienne
Polega na zbliżeniu tylnej części języka do podniebienia miękkiego. Podczas artykulacji wibruje całe podniebienie miękkie. - reranie gardłowe
Powstaje między nasadą języka a tylną ścianą gardła (możliwe testowanie ręką). Wymowa głoski r gardłowa z wibracją języka i podniebienia miękkiego - zbliżona jest do wymowy francuskiej dźwięku r. - reranie nosowe
Realizacja nosowa głoski r często współwystępuje z nosową wymową innych dźwięków. Nosowa artykulacja głoski r swoim brzmieniem zbliżona jest do ng i powstaje w wyniku nie domykania wejścia do jamy nosowej. - reranie boczne
Wadliwa, boczna realizacja głoski r. Strumień powietrza przeciskając się między krawędzią boczną języka a górnymi dziąsłami, powoduje powstanie nieprzyjemnego brzmienia. - reranie krtaniowe
Polega na wadliwej, krtaniowej realizacji głoski r. - reranie językowo - wargowe
Polega na wadliwej językowo - wargowej artykulacji głoski r. - reranie językowo - boczne
Wadliwa językowa boczna, często jednouderzeniowa artykulacja głoski r. - reranie świszczące
Wymowa głoski r jest znacznie przedłużona i wzmocniona.
K
|
appacyzm
Kappacyzm to
wada artykulacyjna polegająca na nieprawidłowej realizacji głosek
tylnojęzykowych zwartych : k, ki.
W obrębie
kappacyzmu występuje:
a) kappacyzm właściwy - deformacja tych głosek jest
wynikiem zwarcia
krtaniowego, w rezultacie którego powstają brzmienia zbliżone do: k, ki.
krtaniowego, w rezultacie którego powstają brzmienia zbliżone do: k, ki.
b) parakappacyzm - zamiana głosek: k, ki na t, ti .
(przykład: kura - tura, kino - tino)
(przykład: kura - tura, kino - tino)
c)mogikappacyzm -
opuszczanie głosek tylnojęzykowych zwartych. Głoski te nie występują w systemie
fonetycznym dziecka.
(przykład: kura - ura, kino - ino).
(przykład: kura - ura, kino - ino).
G
|
ammacyzm
Gammacyzm to
wada artykulacyjna polegająca na nieprawidłowej realizacji głosek
tylnojęzykowych zwartych : g, gi, h, hi.
W obrębie
gammacyzmu występuje:
a) gammacyzm właściwy - deformacja tych głosek jest
wynikiem zwarcia
krtaniowego, w rezultacie którego powstają brzmienia zbliżone do: g, gi.
krtaniowego, w rezultacie którego powstają brzmienia zbliżone do: g, gi.
b) paragammacyzm - zamiana
głosek: g, gi,h na d, di, t .
(przykład: góra - dóra, gitara - ditara, hokej - tokej)
(przykład: góra - dóra, gitara - ditara, hokej - tokej)
c) mogigammacyzm - opuszczanie głosek
tylnojęzykowych zwartych. Głoski te nie występują w systemie fonetycznym
dziecka.
(przykład: góra - óra, hokej - okej).
(przykład: góra - óra, hokej - okej).
L
|
ambdacyzm
Lambdacyzm
to wada wymowy polegająca na nieprawidłowej realizacji głoski L.
W obrębie
lambdacyzmu występuje:
a) lambdacyzm
właściwy - deformacja głoski L w postaci między innymi:
- L międzyzębowe;
- L bez zwarcia czubka języka z wałkiem dziąsłowym górnym;
- L bez prawidłowej pionizacji języka.
- L międzyzębowe;
- L bez zwarcia czubka języka z wałkiem dziąsłowym górnym;
- L bez prawidłowej pionizacji języka.
b) paralambdacyzm
- zamiana
głoski L ( substytucja ) na inną głoskę wypowiadaną prawidłowo: najczęściej J.
(przykład: lalka - jajka)
(przykład: lalka - jajka)
c) mogilambdacyzm
- brak
głoski L w systemie fonetycznym dziecka.
(przykład: las - as).
(przykład: las - as).
B
|
etacyzm
Betacyzm
jest to wada wymowy polegająca na nieprawidłowej realizacji głoski b.
W
obrębie betacyzmu występują:
a) deformacje
głoski - wszelkie deformacje głoski b.
b) parabetacyzm - zamiana głoski b ( substytucja )
na inną głoskę wypowiadaną prawidłowo.
(przykład: bałwan - jałwan, bałwan - wałwan)
(przykład: bałwan - jałwan, bałwan - wałwan)
c) mogibetacyzm
- brak
głoski b w systemie fonetycznym dziecka.
(przykład: bałwan - ałwan).
(przykład: bałwan - ałwan).
M
|
owa bezdźwięczna
Mowa
bezdźwięczna to zaburzenia w realizacji dźwięczności, które polegają na nie
wymawianiu głosek dźwięcznych (wyjątek stanowią samogłoski oraz spółgłoski
sonorne: r, l, m, n, li, j, m, ń), a także zastępowaniu ich odpowiednimi
głoskami bezdźwięcznymi lub myleniu obu szeregów.
Zaburzeniom
dźwięczności (częściowym lub całkowitym) może ulegać 13 par opozycji
fonologicznych: b - p, bi - pi, d - t, g - k, gi - ki, dz - c, dż - cz, dź - ć,
w - f, wi - fi, z - s, ż - sz, ź - ś .
(przykład: arbuz - arpus, bitwa - pitwa, daj - taj, granica - kranica, gimnastyka - kimnsastyka, dzbanek - cpanek, dżdżownica - czczownica, dziwny - ciwny, towar - tofar, telewizja - telefisja, wąwóz - fąfós, bagaże - pakasze, przedrzeźniać - przetsześniać)
(przykład: arbuz - arpus, bitwa - pitwa, daj - taj, granica - kranica, gimnastyka - kimnsastyka, dzbanek - cpanek, dżdżownica - czczownica, dziwny - ciwny, towar - tofar, telewizja - telefisja, wąwóz - fąfós, bagaże - pakasze, przedrzeźniać - przetsześniać)
Postacie mowy bezdźwięcznej:
1. deformacje - spółgłoski
dźwięczne realizowane są w postaci głosek pół-dźwięcznych z dźwięczną fazą
początkową i bezdźwięczną końcową (lub odwrotnie).
2. paralalia - (
substytucja dźwięku ) zamiast spółgłosek dźwięcznych wymieniane są odpowiednie
bezdźwięczne.
(przykład: bułka - pułka, woda - fota, góra - kóra, koza - kosa, żaba - szaba, dom - tom, dżem - czem)
(przykład: bułka - pułka, woda - fota, góra - kóra, koza - kosa, żaba - szaba, dom - tom, dżem - czem)
3. mogilalia - ( elizja
dźwięku ) opuszczanie odpowiednich głosek dźwięcznych.
(przykład: bułka - ułka, woda - oda, góra - óra, koza - koa).
(przykład: bułka - ułka, woda - oda, góra - óra, koza - koa).
R
|
ynolalia
Rynolalia
(nosowanie) zachodzi wówczas, gdy głoski nosowe wymawiane są jak głoski ustne i
jest to wtedy nosowanie zamknięte lub odwrotnie, gdy głoski ustne wymawiane są
jak głoski nosowe tzn. łączą się z rezonansem nosowym - wtedy powstaje
nosowanie otwarte.
W praktyce
spotyka się również nosowanie mieszane, polegające na braku lub osłabieniu
rezonansu nosowego z jednoczesną nosalizacją głosek ustnych.
P
|
alatolalia
Wada wymowy
polegająca na połączeniu rynolalii (nosowania) oraz dyslalia wielorakiej
złożonej (zaburzenie w realizacji jednej lub wielu głosek systemu
fonetycznego).
Zaburzenie
to najczęściej występuje przy rozszczepie podniebienia.
[1] Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy. Metodyka postępowania ortofonicznego
z dziećmi w wieku przedszkolnym, Warszawa 1981.
Styczek I., Logopedia, Warszawa 1980.
www.logopedanowicka.pl
notatki własne, mgr Lidia Kinga Gosk
Styczek I., Logopedia, Warszawa 1980.
www.logopedanowicka.pl
notatki własne, mgr Lidia Kinga Gosk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz