Etykiety

wtorek, 27 lutego 2018

Noworodek u logopedy

Często zastanawiamy się kiedy jest odpowiedni czas,aby z dzieckiem udać się do logopedy - o tym w następnym artykule. Teraz uwagę skupię na noworodkach.

Noworodki tuż po urodzeniu podlegają pod badanie przesiewowe słuchu i jego funkcji. Test pomaga wykluczyć głuchotę dziecka. Bardzo ważne jest badanie niemowlęcych odruchów, które są pierwszymi i najbardziej pierwotnymi funkcjami wpływającymi na kształtowanie się mowy. Należą do nich: odruch ssania (zanika miedzy 1. a 2. rokiem życia),odruch przełykania, kąsania, gryzienia i zaciskania zębów (5 – 7 miesiąca życia), odruch nasycenia, wymiotny, żucia (pojawia się ok. 7. miesiąca życia), odruch ryjkowy (umożliwia wyszukanie sutka na piersi matki oraz ssanie i wciąganie. Wpływa na umiejętność picia z kubka, picia przez słomkę, cmokania i dmuchania. Wpływa na kształtowanie się wymowy głosek: j, l, o, u, w, a, e, s, z, c, dz, cz, sz, rz). Odruch dłoniowo-bródkowy odruch Babkina (utrzymujący się zbyt długo objawia się stale zaciśniętymi pięściami), odruch szukania ustami (po urodzeniu związany z szukaniem piersi matki i powiązany z odruchem ssania), odruch ustalenia głowy ( dziecko odwraca głowę w przeciwnym kierunku niż ustawienie ciała). Istotne jest badanie połykania i oddychania. Kiedy dziecko dławi się podczas jedzenia może być to oznaka nieprawidłowości w budowie aparatu pokarmowego i oddechowego. Kolejnym badaniem jest nadwrażliwość na dotyk w okolicach twarzy. Gdy taki występuje zaleca się często masaż w obrębie buzi niemowlęcia. Podczas badania dokonuje się również oceny stanu twarzoczaszki - czy nie występują tu deformacje.
 


Dziecko przez pierwsze 6 miesięcy głuży (tzw.agg, agh, abuu), wtedy też trudno jednoznacznie zdiagnozować audiofoniczne funkcje gdyż one dopiero się kształtują. Dziecko 6miesięczne zaczyna powtarzać sylaby czyli gaworzyć (ma-ma, ta-ta, ba-ba, ko-ko, etc). Naśladuje odgłosy jakie dochodzą do niego z otoczenia. Brak gaworzenia powinien zaniepokoić rodziców/opiekunów i wtedy powinni zasięgnąć rady, opinii, badania logopedy bądź neurologopedy lub audiologa.
Należy pamiętać, że rozwój mowy jest procesem, który trwa przez pierwsze 3 lata życia człowieka (dziecka). W czwartym roku życia dojrzewają obszary mózgu odpowiedzialne za ten proces i wtedy mowa jest już ukształtowana. W wieku 6 lat dziecko prawidłowo powinno posługiwać się mową.