Indie
Planowana
liczba odbiorców: 25 osób-
jedna grupa przedszkolna, 4-5latki
Miejsce: sala przedszkolna
Czas trwania: 50 min
Miejsce: sala przedszkolna
Czas trwania: 50 min
Cele ogólne:
- poznanie
słów w języku hindi: dzień dobry – namaste, liczba 1 – ek, liczba 2 – do
-ukazanie elementów różnorodności kultury indyjskiej,
-wprowadzenie dziecka w świat obyczajowości i tradycji ludzi kultury indyjskiej,
-kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do ludzi innej narodowości,
-rozwijanie umiejętności budowania odpowiedzi na zadawane pytania, kreatywności i zgodnego współdziałania w grupie.
-ukazanie elementów różnorodności kultury indyjskiej,
-wprowadzenie dziecka w świat obyczajowości i tradycji ludzi kultury indyjskiej,
-kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do ludzi innej narodowości,
-rozwijanie umiejętności budowania odpowiedzi na zadawane pytania, kreatywności i zgodnego współdziałania w grupie.
Metody/Techniki: podające, ekspresyjne, aktywizujące
Środki dydaktyczne:
-
prezentacja multimedialna: Indie, strój Indyjski, biżuteria, przyprawy
indyjskie, miseczki na przyprawy, herbata, słoiczki na herbatę, flamastry, dwa
arkusze papieru samoprzylepnego, płyta CD z tradycyjną muzyką indyjską,
woreczki, kręgle, lina, koce, zdjęcia, globus, aparat fotograficzny
Przebieg lekcji
Czas
|
Działanie osoby
prowadzącej - opis
|
Działanie dzieci
|
Jakie metody
zostaną zastosowane?
|
Jaki jest cel
edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?
|
Potrzebne
materiały
|
5 min
|
Nauczycielka ubrana w strój w stylu indyjskim wita się z dziećmi w języku hindi: „Namaste” zapraszam Was dzisiaj do bardzo pięknego, barwnego kraju, jakim są Indie. Indie to kraj, w którym mieszka bardzo dużo ludzi. Jest on zróżnicowany pod względem języka, religii i kultury. Popłyniemy do Indii statkiem, jak to bardzo dawno temu zrobił Krzysztof Kolumb, który płynąc po przyprawy do Indii odkrył Amerykę. Nauczycielka pokazuje dzieciom na globusie odległość między Polską a Indiami. |
Dzieci siedząc słuchają.
Rozkładają dwa koce wyobrażając sobie, że to statki. Płyną przez oceany: wiosłują, dmuchają w żagle, patrzą przez lunetę, wypatrując Ziemi. |
Podająca,
aktywne słuchanie, pobudzenie wyobraźni, kontakt z globusem, aktywność
ruchowa.
|
Wprowadzenie do tematu, zaciekawienie, nauka słowa w
języku hindi „namaste”, orientacja geograficzna - utrwalenie
wiedzy o położeniu Indii na mapie świata; rozbudzenie dziecięcej wyobraźni;
wprowadzenie radosnej atmosfery zabawy;
|
Sceneria tworząca klimat Indii – kolorowe materiały,
biżuteria itp.
Strój w stylu indyjskim, koce, globus; |
5 min
|
Projekcja fragmentu prezentacji INDIE |
Skupienie uwagi.
|
Podająca, obserwacja,
zapoznanie z wyglądem współczesnej ulicy Indii. |
Rozbudzenie ciekawości poznawczej.
|
Nagranie, laptop,
rzutnik. |
10 min
|
Nauczycielka w rozmowie zadaje dzieciom pytania odnoszące
się do prezentacji i kolorowych zdjęć umieszczonych na tablicy:
Zwrócenie uwagi na: barwne stragany z przyprawami,
owocami, warzywami; piękne, kolorowe tkaniny ze znanej na całym świecie
bawełny;
krowy, które w religii hinduskiej są szanowane, uznane za zwierzęta święte i nie można ich zabijać; strój kolorowy kobiet, ludzi uprawiających swój zawód na ulicy kobiety i mężczyzn noszących na głowie towary, bagaże |
Dzieci odpowiadają na pytania, aktywnie uczestniczą w
rozmowie dzieląc się swoimi spostrzeżeniami.
|
Rozmowa kierowana do dzieci.
|
Ukazanie tego, jak ciekawe, barwne i różnorodne są Indie,
ćwiczenia spostrzegania i logicznego myślenia.
|
Oryginalne, duże zdjęcia Delhi,
|
10 min
|
Zaproszenie do zabawy „Mój bagaż”. Spróbujmy, czy uda nam się przejść na
drugą stronę ulicy z „bagażem” na głowie tak, aby nie spadł. Podział dzieci na dwie grupy przez odliczanie jeden – „ek”, dwa - „do” w języku hindi. Ustawienie dzieci w dwóch rzędach. Pierwszy rząd ma za zadanie przejść slalomem między kręglami na drugą stronę „ulicy” z woreczkiem na głowie. Drugi rząd przechodzi z woreczkiem na głowie po linii (stopa za stopą). Zamiana rzędów. |
Dzieci siedzą w kole, poznają nowe słowa, przeliczają tworząc
dwie grupy, zabawa w rzędach.
|
Zabawa ruchowa.
|
Rozwój fizyczny, poznanie dwóch liczebników w języku
hindi, poznanie zwyczaju noszenia bagażu na głowie.
|
Kręgle, lina, woreczki.
|
5 min
|
Nauczycielka zaprasza dzieci na indyjski stragan z przyprawami. Opowiada: przyprawy stanowią bogactwo Indii już od bardzo dawna. W różnych zakątkach świata ludzie jedzą rozmaite rzeczy i aby potrawy były smaczniejsze dodają do nich przypraw. Indie są krajem, gdzie tych przypraw jest bardzo dużo i są przewożone do różnych krajów świata. |
Dzieci siedzą przed „straganem”, na którym w miseczkach i
w woreczkach są różne przyprawy. Dzieci wąchają, próbują, nazywają.
|
Pokaz, degustacja, swobodne rozmowy z dziećmi.
|
Wielozmysłowe poznawanie przypraw indyjskich,
uświadomienie wpływu kultury i tradycji jednego kraju na inne, nauczanie
przez doświadczanie.
|
Przyprawy:
kumin, kardamon, cynamon, kurkuma, masala indyjska, anyż itd. miseczki, , ława. |
10 min
|
Zaproponowanie dzieciom wykonania pamiątki z INDII poprzez zebranie herbaty do słoiczka zakręcenie i podpisani. towarzyszyć będzie tradycyjna muzyka hinduska. |
Na dwóch stołach leżą słoiczki i herbata, dzieci zbierają
i nakładają do słoiczka.
|
Pokaz eksperyment,
działalność, słuchanie muzyki etnicznej. |
Przeprowadzenie doświadczenia, zgodne współdziałanie,
zapoznanie z jednym z elementów sztuki indyjskiej.
|
Słoiczki, herbata
flamastry, aparat fotograficzny CD z muzyką. |
5 min
|
Nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu. Prosi, aby
przekazując sobie słonika – symbol szczęścia, powiedziały, co im się w
dzisiejszych zajęciach najbardziej podobało.
|
Dzieci siedzą w kręgu, przekazują sobie słonika, mówią o
swoich refleksjach.
|
Swobodne wypowiedzi dzieci.
|
Podsumowanie zajęć, ośmielanie w wyrażaniu swoich myśli.
|
Figurka słonika.
|