Etykiety

wtorek, 27 lutego 2018

Indie - przykładowa lekacja dla 4,5-latków

Indie 


Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 4-5latki
Miejsce: sala przedszkolna
Czas trwania: 50 min
Cele ogólne:
- poznanie słów w języku hindi: dzień dobry – namaste, liczba 1 – ek, liczba 2 – do
-ukazanie elementów różnorodności kultury indyjskiej,
-wprowadzenie dziecka w świat obyczajowości i tradycji ludzi kultury indyjskiej,
-kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do ludzi innej narodowości,
-rozwijanie umiejętności budowania odpowiedzi na zadawane pytania, kreatywności i zgodnego współdziałania w grupie.
Metody/Techniki: podające, ekspresyjne, aktywizujące
Środki dydaktyczne:
- prezentacja multimedialna: Indie, strój Indyjski, biżuteria, przyprawy indyjskie, miseczki na przyprawy, herbata, słoiczki na herbatę, flamastry, dwa arkusze papieru samoprzylepnego, płyta CD z tradycyjną muzyką indyjską, woreczki, kręgle, lina, koce, zdjęcia, globus, aparat fotograficzny
Przebieg lekcji
Czas
Działanie osoby prowadzącej - opis
Działanie dzieci
Jakie metody zostaną zastosowane?
Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?
Potrzebne materiały
5 min
Nauczycielka ubrana w strój w stylu indyjskim wita się z dziećmi w języku hindi: „Namaste” zapraszam Was dzisiaj do bardzo pięknego, barwnego kraju, jakim są Indie. Indie to kraj, w którym mieszka bardzo dużo ludzi. Jest on zróżnicowany pod względem języka, religii i kultury. Popłyniemy do Indii statkiem, jak to bardzo dawno temu zrobił Krzysztof Kolumb, który płynąc po przyprawy do Indii odkrył Amerykę. Nauczycielka pokazuje dzieciom na globusie odległość między Polską a Indiami.
Dzieci siedząc słuchają.
Rozkładają dwa koce wyobrażając sobie, że to statki. Płyną przez oceany: wiosłują,
dmuchają w żagle,
patrzą przez lunetę, wypatrując Ziemi.

Podająca, aktywne słuchanie, pobudzenie wyobraźni, kontakt z globusem, aktywność ruchowa.
Wprowadzenie do tematu, zaciekawienie, nauka słowa w języku hindi „namaste”,    orientacja geograficzna - utrwalenie wiedzy o położeniu Indii na mapie świata; rozbudzenie dziecięcej wyobraźni; wprowadzenie radosnej atmosfery zabawy;
Sceneria tworząca klimat Indii – kolorowe materiały, biżuteria itp.
Strój w stylu indyjskim, koce,
globus;
5 min
Projekcja fragmentu prezentacji INDIE
Skupienie uwagi.


Podająca, obserwacja,
zapoznanie z wyglądem współczesnej ulicy Indii.
Rozbudzenie ciekawości poznawczej.
Nagranie, laptop,
rzutnik.
10 min
Nauczycielka w rozmowie zadaje dzieciom pytania odnoszące się do prezentacji i kolorowych zdjęć umieszczonych na tablicy:


Zwrócenie uwagi na: barwne stragany z przyprawami, owocami, warzywami; piękne, kolorowe tkaniny ze znanej na całym świecie bawełny;
krowy, które w religii hinduskiej są szanowane, uznane za zwierzęta święte i nie można ich zabijać;
strój kolorowy kobiet,
ludzi uprawiających swój zawód na ulicy kobiety i mężczyzn noszących na głowie towary, bagaże



Dzieci odpowiadają na pytania, aktywnie uczestniczą w rozmowie dzieląc się swoimi spostrzeżeniami.
Rozmowa kierowana do dzieci.

Ukazanie tego, jak ciekawe, barwne i różnorodne są Indie, ćwiczenia spostrzegania i logicznego myślenia.


Oryginalne, duże zdjęcia Delhi,

10 min
Zaproszenie do zabawy „Mój bagaż”. Spróbujmy, czy uda nam się przejść na drugą stronę ulicy z „bagażem” na głowie tak, aby nie spadł.
Podział dzieci na dwie grupy przez odliczanie jeden – „ek”, dwa - „do” w języku hindi.
Ustawienie dzieci w dwóch rzędach. Pierwszy rząd ma za zadanie przejść slalomem między kręglami na drugą stronę „ulicy” z woreczkiem na głowie. Drugi rząd przechodzi z woreczkiem na głowie po linii (stopa za stopą). Zamiana rzędów.
Dzieci siedzą w kole, poznają nowe słowa, przeliczają tworząc dwie grupy, zabawa w rzędach.
Zabawa ruchowa.
Rozwój fizyczny, poznanie dwóch liczebników w języku hindi, poznanie zwyczaju noszenia bagażu na głowie.
Kręgle, lina, woreczki.
5 min

Nauczycielka zaprasza dzieci na indyjski stragan z przyprawami. Opowiada: przyprawy stanowią bogactwo Indii już od bardzo dawna. W różnych zakątkach świata ludzie jedzą rozmaite rzeczy i aby potrawy były smaczniejsze dodają do nich przypraw. Indie są krajem, gdzie tych przypraw jest bardzo dużo i są przewożone do różnych krajów świata.

Dzieci siedzą przed „straganem”, na którym w miseczkach i w woreczkach są różne przyprawy. Dzieci wąchają, próbują, nazywają. 
Pokaz, degustacja, swobodne rozmowy z dziećmi.
Wielozmysłowe poznawanie przypraw indyjskich, uświadomienie wpływu kultury i tradycji jednego kraju na inne, nauczanie przez doświadczanie.
Przyprawy:
kumin, kardamon, cynamon, kurkuma, masala indyjska, anyż itd. miseczki, , ława.
10 min

Zaproponowanie dzieciom wykonania pamiątki z INDII poprzez zebranie herbaty do słoiczka zakręcenie i podpisani.
towarzyszyć będzie tradycyjna muzyka hinduska.
Na dwóch stołach leżą słoiczki i herbata, dzieci zbierają i nakładają do słoiczka.

Pokaz eksperyment,
działalność,
słuchanie muzyki etnicznej.

Przeprowadzenie doświadczenia, zgodne współdziałanie, zapoznanie z jednym z elementów sztuki indyjskiej.

Słoiczki, herbata
flamastry, aparat fotograficzny
CD z muzyką.
5 min
Nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu. Prosi, aby przekazując sobie słonika – symbol szczęścia, powiedziały, co im się w dzisiejszych zajęciach najbardziej podobało.
Dzieci siedzą w kręgu, przekazują sobie słonika, mówią o swoich refleksjach.
Swobodne wypowiedzi dzieci.
Podsumowanie zajęć, ośmielanie w wyrażaniu swoich myśli.
Figurka słonika.






Źródła

- www.eduglob.silesius.org.pl

- własne opracowanie, mgr Lidia Kinga Gosk